Razumjevanje specifikacija je važno za odabir kvalitetnog ulja

API

Ova specifikacija je još podjeljena na dvije podkategorije (za putnička vozila), a to su :

S – za benzinske motore
C – za diesel motore
Pretežno na većini pakiranja ulja podjeljeno su ispisane i jedna i druga podkategorija po API, npr. SL/CF (prva oznaka SL je za benzinske motore, druga oznaka CF je za diesel motore) tj. kvalitetna ulja moraju imati ispisanu i jednu i drugu podkategoriju!

Tablica starosti pojedinih specifikacija ulja po API prema godištima kada su uvedena slijedi ovako:

BENZINSKI MOTORI

SG – Uvedena 1989 sadrži dodatak aditiva protiv stvaranja uljnog taloga
SH – Uvedena 1993 ispunjava iste normative testiranja kao ranija SG specifikacija, ali uključuje maksimalan udio fosfora od 0.12%, također ima bolju stabilnost i otpornost, dodane aditive za suzbijanje stvaranja pjene i isparavanja
SJ – Uvedena 1996 ispunjava iste normative testiranja kao SG/SH specifikacije, ali uključuje maksimalan udio fosfora od 0.10%, također sa varijacijama poboljšanih aditiva za suzbijanje stvaranja pjene i isparavanja te za bolju otpornost i stabilnost ulja
SL – Uvedena 2001 specifikacija dodatno poboljšana u odnosu na ranije, posebno pogodna i testirana za sve nove moderne motore, također zadovoljava sve trenutno propisane ekološke standarde
SM – Uvedena u 11 mj. 2004, uključuje poboljšanu oksidacijsku otpornost, dodatne zaštitne aditive protiv stvaranja taloga i habanja, također bolju zaštitu i efikasnije podmazivanje na nižim temperaturama te premašuje potrebne intervale izmjene ulja u odnosu na starije specifikacije
SN – Uvedena 2012. godine
Sve ranije specifikacije uvedene prije SL su za današnje moderne motore zastarjele, pogodne su recimo za neke starije motore jer su podvrgnute normama testiranja koje su važile više od 10 godina unazad te ne pružaju isti nivo zaštite i ne sadrže toliko kvalitetan paket dodatnih aditiva kao SL, SM i SN specifikacije ulja.

DIESEL MOTORI

CD – Uvedena 1955, ispunjava međunarodne standarde za turbo diesel motore, testiranje je provedeno samo na jednocilindričnom test motoru
CE – Uvedena 1984, sa dodatcima za smanjivanje potrošnje ulja, te protiv zgušnjavanja, trošenja klipova i stvaranja taloga na klipovima, testiranje je provedeno na višecilindričnom test motoru
CF4 – Uvedena 1990, sa dodatno poboljšanim aditivima za smanjivanje potrošnje ulja i stvaranja taloga na klipovima, testiranje je provedeno na eko test motoru sa niskom emisijom ispušnih plinova
CF – Uvedena 1994, modernizirana verzija CD specifikacije, testiranje je ponovno provedeno na jednocilindričnom, ali eko test motoru sa niskom emisijom ispušnih plinova, ulje namjenjeno za diesel motore sa izravnim ubrizgavanjem
CF2 – Uvedena 1994, efikasno štiti cilindare od nakupljanja/stvaranja taloga te habanja klipnih prstenova/karika, ulje namjenjeno za dvotaktne diesel motore
CG4 – Uvedena 1994, dodatno usavršena CF4 specifikacija, poboljšana oksidacijska otpornost i stabilnost ulja, smanjeno trošenje klipova i stvaranje taloga na klipovima te dodani aditivi protiv stvaranja čađe, testiranje je provedeno na test motoru za čiji je pogon korišteno diesel gorivo sa niskim udjelom sumpora.
CH4 – Uvedena 1998, usavršena CG4 specifikacija, sadrži dodatna poboljšanja protiv stvaranja čađe, dodatno umanjeno trošenje klipova i stvaranje taloga na klipovima, obuhvaća mnogo opsežnije testiranje na test motoru za čiji pogon je korišteno diesel gorivo sa niskim i visokim udjelom sumpora.
CI4 – Uvedena 2002, razvijeno da zadovoljava ekološke norme 2004 g., posebno pogodno za diesel motore sa EGR (exhaust gas recirculation ) sistemima, te za diesel motore za čiji se pogon koristi diesel gorivo sa udjelom sumpora do 0.5 %. Može se koristiti i u motorima kod kojih su specifizirana API CD, CE, CF4, CG4 i CH4 ulja.

Sve ranije specifikacije uvedene prije CH4 su za današnje moderne motore zastarjele, pogodne su recimo za neke starije motore jer su podvgnute normama testiranja koje su važila vise od 10g. unazad te ne pružaju isti nivo zaštite i ne sadrže toliko kvalitetan paket dodatnih aditiva kao CH4 & CI4 specifikacije ulja. Posebno poželjno koristiti ulja specifikacija – SL, SM, CH4, CI4.

ACEA

Ovo je Europski ekvivalent Američke API specifikacije ulja koja još dodatno upotpunjuje opis učinkovitosti pojedine vrste ulja i klasifikaciju ulja za korištenje kod određenih vrsta motora. Također je podjeljena na podkategorije, u ovom slučaju na tri podkategorije a to su :

A – za benzinske motore
B – za diesel motore
C – za motore sa katalizatorom ili motore sa niskom emisijom ispušnih plinova (SAPS – sumporni pepeo, fosfor, sumpor)

Tablica specifikacija ulja po ACEA se za razliku od API specifikacije ne odnosi na godišta, tj. godišta kada su uvedena testiranja pojedine specifikacije te opis poboljšanja, već se odnosi na opis učinkovitosti i klasifikaciju ulja za korištenje kod određenih vrsta motora te ista slijedi ovako:

A1 – Za smanjenu potrošnju goriva
A2 – Standardan stupanj zaštite motora i učinkovitosti (trenutno zastarjelo)
A3 – Visoki stupanj zaštite motora i učinkovitosti te produženi intervali izmjene
A4 – Stupanj rezerviran za budućnost za neke motore sa izravnim ubrizgavanjem goriva
A5 – Kombinacija A1 i A3 specifikacije po stupnju učinkovitosti
B1 – Za smanjenu potrošnju goriva
B2 – Standardan stupanj zaštite motora i učinkovitosti (trenutno zastarjelo)
B3 – Visoki stupanj zaštite motora i učinkovitosti te produženi intervali izmjene
B4 – Za diesel motore sa izravnim ubrizgavanjem goriva
B5 – Kombinacija B1 i B3/B4 specifikacije po stupnju učinkovitost
C1 – Za benzinske i lake diesel motore, bazirano na A5/B5-04 specifikacijama niski udio SAPS-a, kompatibilno za dvosmjerne benz. ili diesel katalizatore
C2 – Za benzinske i lake diesel motore, bazirano na A5/B5-04 specifikacijama standardizirani udio SAPS, kompatibilno za dvosmjerne benz. ili diesel katalizatore
C3 – Za benzinske i lake diesel motore, bazirano na A5/B5-04 specifikacijama standardizirani udio SAPS, kompatibilno za dvosmjerne benz. ili diesel katalizatore, visoki stupanj zaštite i otpornosti

Dodatno, pored gore navedenih klasifikacija motornih ulja, svaki proizvođač motora (vozila) zahtjeva posebna testiranja, kako bi provjerili njihovu učinkovitost.

Nakon uspješnog testiranja, OEM proizvođači izdaju odobrenja za uporabu pojedinim proizvođačima motornih ulja. Najpoznatija i najzahtjevnija testiranja provode proizvođači osobnih vozila kao što su:
– Mercedes-Benz, VW, BMW, Ford, Opel,… i dr.
te proizvođači komercijalnih vozila:
– Mercedes-Benz, MAN, Scania, DAF, Volvo,… i dr.